Blog

Offline of online adverteren. Wat is wijsheid.

Adverteren in het lokale sufferdje, zoveel mogelijk online op de verschillende social mediakanalen of rechtstreeks bij jouw specifieke doelgroep op de keukentafel. Welke strategie pas jij toe om groep 8 zo gericht mogelijk op de hoogte te stellen van jouw wervingsactiviteiten?

Wij zetten de voors en de tegens voor je op een rijtje.

Je zou het vandaag de dag niet meer denken, maar de huis-aan-huis voorziet in een basale behoefte en heeft daardoor een groot bereik. Als je bedenkt dat maar 6 procent van de Nederlanders een nee-nee sticker op de brievenbus heeft, dan bladert toch een groot aantal mensen het blad omwille van het lokale nieuws, gemeentenieuws, kerkdiensten, rouwadvertenties en leuke aanbiedingen even door. Een deel daarvan is jouw doelgroep. De kunst is dus om goed op te vallen, zodat zelfs de vluchtige lezer niet om jou heen kan. Weet ook, dat als jij het niet doet, de andere school in de buurt het wel doet.

Jouw zichtbaarheid telt!
Bedenk ook, dat als jij adverteert, de redactie eerder bereid is om een persbericht van jou te plaatsen of een periodieke column. Voor wat hoort wat. Als jij regelmatig een leuk item hebt voor de lokale media, dan is het alleen om die reden al de moeite waard om ook in wervingsperiode een of meerdere advertenties te plaatsen. Jouw zichtbaarheid telt! Misschien kun je de schoolleiding verleiden een maandelijkse column te schrijven.

Natuurlijk post je ook zoveel mogelijk op social media. Het nadeel daarvan is dat jouw potentiële doelgroep dat niet altijd ziet. Een social mediacampagne inzetten is dan een betere optie. Daar kun je doelgericht te werk gaan, door je gesponsorde bericht in de tijdlijn te laten verschijnen van je specifieke doelgroep in een specifiek gebied. Het is relatief goedkoop en erg goed te meten. Dit in tegenstelling tot een advertentie in het lokale sufferdje. Alhoewel je door Google Analytics op bepaalde pagina’s op je website in te stellen, wel kunt zien of je website na de publicatie extra werd bezocht. Denk daarom ook goed na over de inhoud van je advertentie. Nodig ouders en groep 8 leerlingen bijvoorbeeld uit om overige informatie op de website te raadplegen.

Zet zoveel mogelijk mediadragers in
Wil jij optimale zichtbaarheid? Zet dan zoveel mogelijk mediadragers in. Adverteer in de krant (online en offline), op de lokale radio of tv, zet dezelfde uitingen op social media en je website. Lever posters af bij scholen, sport- en muziekverenigingen en de bibliotheek en zorg voor een huis-aan-huis flyer.

Met de VO Gids op elke keukentafel
Wil je het nog specifieker? Denk dan ook eens aan de VO Gids. Met een mooie presentatiepagina maak jij het verschil en kom je in elke groep 8 en op elke keukentafel. Bijna alsof een nieuw concept is geboren: een school-aan-huis blad. Rechtstreeks bij je doelgroep. Een gids boordevol informatie over schoolkeuze, waarin jij ook vertelt over jouw unieke onderwijsaanbod. Succes gegarandeerd. Offline en online!

Meer blogs