Blog

Nieuw elan in onderwijscommunicatie

Interview van OCG-redacteur Ada Kerkdijk met Ward van Hoeckel

Stop met vermoeiende heisessies over het ‘waarom’. Weg met onleesbare en onuitvoerbare school- en beleidsplannen. Het is tijd voor een nieuw elan in onderwijscommunicatie, aldus Ward van Hoeckel, eigenaar van Award Communications het bureau voor creatieve strategie in Den Bosch. 

Nieuwsgierig wat er nodig is voor een nieuwe koers? Lees dan het hele interview met Ward van Hoeckel en laat je inspireren. 

Ward van Hoeckel eigenaar communicatie advies bureau
Ward van Hoeckel is eigenaar/directeur van Award Communications.
Bureau voor creatieve strategie in Den Bosch.

A: Ward, wij kennen elkaar uit de tijd dat jij met jouw communicatie-team uit Den Bosch, voor Noordik de campagne hebt gemaakt: Ik Noordik. Die campagne had wel impact. Kun je iets vertellen over het succes van de campagne?

W: Het was visueel een aansprekende campagne, die vooral de leerlingen aansprak om de echtheid en het gevoel dat het om dingen ging die leerlingen echt bezighielden.

A: Wat deed je anders dan andere scholen doen?

W: We vroegen om lef en doorzettingsvermogen aan de leiding van de school. We kwamen letterlijk aan heilige huisjes door het geloof los te koppelen van de belofte aan de leerling.

Dat vraagt natuurlijk om een gedegen plan en commitment van de leiding. Maar zoals je zegt, het heeft voor een flinke omwenteling gezorgd.

A: Wat zouden andere scholen hiervan kunnen leren?

W: Scholen en schoolbesturen kijken van binnen naar buiten en kijken onvoldoende naar wat er echt omgaat in de hoofden van leerlingen en weten daardoor de leerling amper te raken.

A: Proef ik hier ruimte voor verbetering?

W: Jazeker, ik erger me rot aan allerlei rapporten en schoolplannen met verhullend taalgebruik als: we moeten verbinding maken- van betekenis zijn-terug naar de basis-doorpakken. En als je dan vraagt #hoedan….dan blijft het vaak stil en ontbreekt het aan creativiteit en lef om het anders te doen.

A: Kan het ook anders?

W: Ik vergelijk de campagnes van scholen weleens met die van politieke partijen. Allemaal hetzelfde: samen sterker- geen woorden maar daden-jouw stem, jouw toekomst. Bij scholen zie je hetzelfde. Terwijl het eigenlijk moet gaan om een boodschap die onderscheidend, relevant en geloofwaardig is voor de leerling. Leerlingen en ouders willen, sterker, eisen ook een duidelijk profiel. Hier zie je duidelijk de opkomst (emancipatie) van ouders en leerlingen.

A: Heb je ook goede voorbeelden?

W: Als het niet om scholen gaat is de Hornbach en Coolblue campagne bij mij wel een hit.

Onderscheidend in de creativiteit van de campagne, maar ook de doorvertaling in hun marketingaanpak. Coolblue met alles voor een glimlach merk je niet alleen als klant, maar ervaar je als werknemer al bij je sollicitatie.

A: Denk je dat zoiets bij scholen ook kan?

W: Scholen hebben natuurlijk hele andere budgetten en hebben een maatschappelijke taak. Maar in bredere zin kan een beetje pit geen kwaad. Hou eens op met die dikke rapporten, maar bedenk iets leuks dat anders is dan anders. Kijk naar waar concurrerende scholen goed in zijn, maar ook niet goed in zijn. Kijk naar je eigen verborgen parels en wat beter kan. Begin bij de leefwereld van generatie Z en sluit daarop aan.

A: Waar gaat het dan mis?

W: Uit onze Whatsapp Safari’s (drie dagen intense dialoog met grote groep leerlingen) komen dingen naar voren die echt leven bij jongeren. Sfeer en ontmoeting staan bijna altijd bovenaan. Samen met gemak en technologie in het onderwijs. Studenten vinden vrijwel altijd dat docenten onvoldoende kennis hebben van digitale onderwijs. Ze willen graag een leeromgeving die bij de leeropdracht past met activerende werkvormen en uitdagend en gevarieerd onderwijs waar je later iets aan hebt. Het gebouw mag leuker en speelser ingericht worden, met veel groen en voldoen ruimte om te leren …en chillen.

Het lijstje van belangrijke zaken van leerlingen is helaas vaak anders dan die van scholen zelf.

A: Heb je voorbeelden waar dat wel is gelukt?

W: Bij de fusieschool Moller & Juvenaat in Bergen op Zoom zijn ze wat verder durven te gaan. Het Campagnethema is: Jij bent aan Z met de toevoeging: Moller Juvenaat: House of Students.

Wij zijn ook echt met leerlingen en docenten op werkbezoek geweest bij Onderwijs innovatiecentrum Eromes in Wijchen. Opdracht; ontwerp jouw ideale school. En vervolgens wordt dat dan ook in de praktijk toegepast. De schoolleiding durfde de open dag ook anders aan te pakken met een popcornparty en gratis film in de bioscoop. Kijk, dan doe je het anders.

Jij bent aan Z, Moller Juvenaat House of Students

W: Bij OSB hebben we gekozen voor een hands on aanpak die een directe verbinding legt met wat je leert en waarom je dat leert. Het bedrijfsleven is binnengehaald en interessante bedrijven en beroepen van de toekomst zijn geïncorporeerd in het onderwijsaanbod. Met de Willen is Kunnen campagne heeft de school de juiste snaar geraakt bij de scholieren.

A: Je spreekt voor nieuw elan in onderwijscommunicatie. Wat is daarvoor nodig?

W:

  • Stoppen met vermoeiende hei-sessie met de Waarom zijn wij hier op aarde vraag
  • Onleesbare en onuitvoerbare beleids/schoolplannen met niets zeggende ambities
  • Betrek leerlingen  en medewerkers actief bij het proces
  • Keuzes durven maken met een duidelijke rode draad door het hele verhaal
  • Meepraten is anders dan meebeslissen. Ik ga voor daadkrachtig management.
  • Mensen en middelen om plannen ook echt uit te voeren
  • Doe wat je belooft

A: Tot slot: wij zijn dol op goede voorbeelden. Nog ééntje?

W: Voor KOE (Katholiek Onderwijs Enschede) hebben we een voorleesboekje gemaakt over de koe met het wei-gevoel. Een boekje voor nieuwkomers op basisscholen met daarin letterlijk kinderlijk eenvoudig beschreven (met leuke illustraties) wat ‘Onderwijs met liefde en aandacht’ eigenlijk echt betekent.

Voor het bestuur bedachten we: Management by doing thinks als motivator om snel, concrete stappen te zetten., Met een Weet wat er speelt campagne, wordt de profilering ook merkbaar en voelbaar.

A: Dank je wel Ward, wederom heel inspirerend hoe je mij en mijn vakgenoten elke keer weer op een andere manier tegen communicatie aan laat kijken.

Meer blogs