Modules

Module I: De effectiviteit van je website bepalen – inrichten Google Analytics

“We hebben een groep 8-pagina, maar geen idee hoeveel mensen er naar gekeken hebben….”

Meten is weten, hoeveel bezoeken heeft de website van je school? En welke pagina’s bezoeken ze?

Van meten tot verbeteren

Google Analytics is een analyseprogramma van Google. Het kan gebruikt worden om alle activiteiten naar, op en van de website te meten. Daarmee krijg je inzicht in het gedrag van de websitebezoekers en in de effectiviteit van (online) communicatie‐inspanningen. Met deze kennis kun je o.a. de website optimaliseren of (online) advertenties doelgerichter inzetten.

Om Google Analytics als meetinstrument te kunnen gebruiken, moet het op de juiste manier ingericht worden. Je moet daarin namelijk zelf aangeven wat je specifiek wilt meten. Het inrichten is een tijdrovend klus en vereist enige deskundigheid.

Google Analytics is onmisbaar bij een actieve website. Daarnaast is een periodieke rapportage en analyse van de gegevens belangrijk om de ontwikkelingen op de website te volgen en eventueel aan te passen. Zijn er in de organisatie (meerdere) personen die data uit Google Analytics geregeld willen bekijken en analyseren? Dan is het aan te raden om ook Data Studio te implementeren.

Module II: SEA – de Google tekstadvertentie

“We hebben een Techmavo. Maar als je met Google zoekt, staat onze school pas op de 5e pagina…”

Een positie op een vindbare plek met de gebruikte zoektermen krijg je niet zomaar. Waar staat jouw school?

Met jouw website aan kop

Met een Google Ads campagne voorkom je dat je bij een relevante zoekopdracht (bijv. mavo in de buurt) pas op pagina 2 of lager in de zoekresultaten verschijnt. Laag scoren in de zoekresultaten betekent namelijk dat de website nauwelijks gevonden zal worden. Met een Google Ads campagne kun je er voor zorgen dat jouw website altijd zichtbaar is op pagina 1 van de zoekresultaten.

Google Ads is voor velen nog onbekend terrein. Het effectief en efficiënt opzetten van een advertentie vraagt specialistische kennis. Iedere klik op de advertentie kost geld. Dit reken je direct af met Google. Het is dus belangrijk dat je alleen de juiste doelgroep bereikt. Het gaat immers niet om de hoeveelheid bezoekers, maar om relevante bezoekers.

Om de activiteit n.a.v. de campagne goed te kunnen meten, is het belangrijk dat Google Analytics op de website is geactiveerd en op de juiste wijze ingericht is. Met deze kennis kun je de advertentie en het budget optimaliseren.

Een periodieke rapportage geeft inzicht in de kosten en opbrengsten (bezoekers van de website) van de campagne. Indien nodig kan n.a.v. de resultaten de Google Ad bijgesteld worden.

Module III: SEA – de Google beeldadvertentie

“Hoe kunnen we met onze school een advertentie laten zien op (geselecteerde) websites, zoals op YouTube?”

Je kunt je doelgroep ook zelf opzoeken, bijvoorbeeld met een presentatie op YouTube. Welke doelgroep zou jij willen vinden met je school?

Kom in beeld bij de doelgroep

Google Display Netwerk werkt op vergelijkbare wijze als Google Ads. Het verschil is dat hier een afbeelding wordt gebruikt, dus geen tekst. Een display ad kan een foto bevatten, maar ook een tekst of een logo. De afbeelding kan worden vertoond op verschillende websites, nieuwspagina’s, games en Google-sites zoals Gmail en YouTube.

Je kunt zelf aangeven bij welke partijen je binnen het ‘Google Display Network’ zichtbaar wilt zijn. De keuze maak je op basis van wie je waar precies wilt bereiken én het budget dat beschikbaar is. Met de targeting-opties (doelgroepbepaling) kun je de boodschap herhaaldelijk voorbij laten komen bij jouw doelgroep. Ook degenen die al eerder op jouw website zijn geweest, kun je zo nog een keer aanspreken.

Een periodieke rapportage geeft inzicht in de kosten en opbrengsten van de campagne. Indien nodig kan de Google Display Ad op basis van de resultaten bijgesteld worden. Ook bij Google Display Ads betaal je per klik en reken je dit direct af met Google.

Module IV: SEO – slim een betere ‘organische’ positie in de zoekresultaten

We hebben een prachtige website, maar die staat pas op de 14e plek in de zoekresultaten…”

Hoe mooi of functioneel de website van je school ook is, dit betekent niet vanzelf dat je goed vindbaar bent in de Google-zoekresultaten. Waar staat jullie site?

Gewoon beter scoren

Je zou denken dat een treffende zoekopdracht automatisch leidt naar jouw website. En dat je daarom een goede positie hebt in de zoekresultaten. Dit blijkt echter niet altijd het geval. De Google-zoekmachine beoordeelt namelijk of de link naar de website wel relevant genoeg is en bepaalt vervolgens jouw positie in de weergave van de resultaten.

Deze positie is niet geheel willekeurig, maar gebaseerd op factoren die samenhangen met de kwaliteit van de website. Zo kan het zijn dat jouw weblink niet meer bovenaan in de lijst verschijnt, omdat andere websites volgens Google beter aansluiten bij de zoekopdracht. De link naar jouw website sneeuwt al snel onder door andere vermeldingen.

Het is mogelijk om de positie in de zoekresultaten te beïnvloeden. Dit kan door de website slim in te richten en aan te passen. Hierdoor word je voor de Google-zoekmachine relevanter en kun je een hogere organische positie krijgen in de zoekresultaten.

i-Services heeft een analysetool in huis waarmee snel bepaald kan worden met welke aanpassingen de website geoptimaliseerd kan worden voor de Google-zoekmachine. Deze analyse heeft een vast tarief en is inclusief rapportage. Hierin staat welke aanpassingen waarschijnlijk het meest effect zullen hebben en/of welke aanpassingen snel geïmplementeerd kunnen worden. Vaak kun je hier zelf al mee aan de slag en anders met hulp van de websiteontwikkelaar.

Daarna kan het nog wel even duren voordat de eerste resultaten zichtbaar zijn en de website weer hoog staat in de ‘search’ resultaten. Dit maakt Search Engine Optimization (SEO) een langetermijn-oplossing.

Module V: Social Ads

“We hebben ons laten vertellen dat we ons gezicht ook bij Facebook en Instagram moeten laten zien.”

Dat kan goed werken maar het vraagt een goede selectie van de doelgroep(en). Daar kunnen wij bij helpen. Het is meer dan alleen een advertentie zetten. Vraag je af waarom dit handig is en wat het toevoegt.

Maak vrienden

Als je verwacht dat iemand geïnteresseerd zou kunnen zijn in jouw school -zonder dat hij/zij er actief naar gezocht heeft- dan is adverteren op social media zoals Facebook en Instagram een optie. Een Facebook-advertentie kan in de vorm van een (dynamisch) beeld, zoals een kort filmpje, een diavoorstelling of een animatie.

De vertoningen kunnen gericht worden op een doelgroep met specifieke kenmerken en interesses. Via de advertentie kan doorgeklikt worden naar de website van de betreffende school.

Als je wilt meten wie via social media jouw site bezoekt en wat hij/zij daar vervolgens doet, dan moet Google Analytics (Module I) op de juiste wijze worden ingericht. Ingeval de advertentie heeft geleid tot een bezoek aan de website, dan kan deze persoon vervolgens geretarget (opnieuw geïnteresseerd) worden met een (vervolg-)campagne.


Vandaag aan de slag?

Bel of mail Lindy van Munster of Angelique Bolk. Wij gaan het verschil maken. Niet alleen in kosten, maar ook in resultaat.